Fundering kring undervisningsnära ledarskap

Undervisningsnära ledarskap….

Visst låter det underbart att ha ett undervisningsnära ledarskap.  Det är en av delarna i den pedagogiska plattformen. Men vad innebär det på riktigt? I min vardag? Hur gör/har jag det? Vad krävs för att kunna ha det? Ur vems perspektiv?

Och förresten undervisningsnära eller lärandenära? Ska fokuset vara på eleverna eller på lärarna? Lärandenära är bättre. Undervisningsnära har som jag upplever det ett top down eller förmedlande budskap

Det finns som en del i den pedagogiska plattformen. Självklart ställer jag upp på formuleringen men jag äger den ännu inte. Kanske är ett undervisningsnära ledarskap att alltid inför alla beslut fråga sig ”På vilket sätt gynnar det här eleverna i deras lärande? Tänker att om man inte kan svara på det det är det ett beslut som inte ska tas.

I min roll är det nog viktigt att hela tiden komma ihåg att det är som pedagog och inte byråkrat jag har min utbildning och examen för.  Att  mina glasögon har den pedagogiska tonen. Vi bedriver skola för elevernas lärande och utveckling. Inte för att skola som institution har ett självändamål.

Undervisningsnära ledarskap handlar om vilka frågor man ska ha på agendan, vilken diskurs som finns i organisationen. Att inte låta samtalet handla om annat än det som gör skillnad. Om möten mellan lärare-elev-innehåll

Hur ska jag vara undervisningsnära eller lärandenära imorgon?

Jag ska jobba för att skapa förutsättningar i strukturen genom att uppmuntra kollegiala samarbeten. Genom att jobba för rutiner så att alla elever får tydliga planeringar och feedback på sitt lärande. Genom att ställa frågan till eleverna vad de har lärt sig och inte vad de har gjort.

Lärandenära ledarskap handlar i grunden om att förverkliga en lärande funktionell organisation som tar sin utgångspunkt i att vara

NÄRA, NYFIKEN, NYTÄNKANDE

 

1 kommentarer

Kommentarrubrik

Susanne Hendel

Susanne Hendel

Jag håller verkligen med dig om att uppmuntra det kollegiala samarbetet. Då tror jag att vi utvecklas som pedagoger och kan hjälpa varandra. Och det kan behövas ibland! Jag är säker på att detta i sin tur gynnar lärandet för eleverna.

Svara

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*