Förändring är att välja bort

Länge sedan jag bloggade men tog mig lite tid idag. Inspirerad av videon som är länkad
Snyggt och välproducerat om behovet att transformera, reformera och i viss mån revolutionera vårt utbildningsväsende. Inte för att vi lär på andra sätt som biologiska varelser utan för att vi behöver kunna andra saker, för att samhällena har en annan syn på individen, för att demokratin ska överleva och den växande generationen ska kunna möta framtidens utmaningar.
 
MEN den säger inte mycket om hur det skulle kunna se ut. Jag tänker att alla de som försöker, tänker och vågar utmana gamla sanningar behöver få stöd och uppmuntran. Det finns så många i skolor över hela världen som i stort och smått försöker få till en förändring. Risken finns bara om vi inte tar helhetsgreppet på hela utbildningssystemet att vi putsar mässning på Titanic. När vi bör utveckla flyget istället (tack för den Hans Renman )
 
Jag ser en hel del skolor och jag möter många skolmänniskor och en tanke som slår mig ibland är att man tänker att förändring handlar om att tillföra, att göra något mer. Förändring om den ska bli görlig måste i större utsträckning syfta till att göra om istället. Vi kan inte förändra utan att ta bort. Vi kan inte digitalisera en skola och köpa digitala läromedel OCH böcker, vi kan inte jobba med klassbloggar OCH veckobrev i pappersform. Vi har inte tid att jobba i team för att planera ihop OCH ha ensamundervisning. Vi kan inte få in mer rörelse under skoldagen OCH få in det i ett sjuttonämnesschema. Vi kan inte jobba med att använda digitala anslagstavlor eller informationskanaler OCH ha synkrona möten som upprepar samma information.
 
På Glömstaskolan har vi försökt börja vrida på en del av de organisatoriska, strukturella och fysiska förutsättningarna för ett lärande som hjälper den unga generationen att lära och utveckla kompetenser och hälsa för att möta framtidens utmaningar. Det är svårt och i mycket är det okända vatten. Men vi tror på det vi gör. Vi ser gärna att man frågar, undrar och utmanar. Men det är ledsamt när det slängs ord som flum eller experiment. Vi är stadigt förankrade i skollag, förordning och läroplan. Men det är glädjande med all den nyfikenhet och det intresse som också visas.
 
Har vi svaret på hur en skola ska se ut och fungera? Nej det finns inget absolut svar och skulle det göra det vore det högst momentant. Vi har en lösning just nu och den tror vi på. Men vi ska och kommer att vara en skola i förändring. Och vi måste vara mer utvecklingsbenägna än någonsin. Informations och kunskapstillväxten i världen sker exponentiellt. Men det vi har och det som jag tror är viktigare än mycket annat är att vi bär en övertygelse eller tro på att det vi gör, kan och kommer att göra skillnad för individ och samhälle.
 
Vi bygger skola för att varenda unge är värd att få de bästa förutsättningar i en värld som på ett sätt som aldrig förr utmanar våra förmågor. Tillsammans i dialog med ett sunt frågande kan vi gemensamt hitta de smarta lösningarna. Och det är just det vår grundstenar handlar om
.

Kommentera

E-postadress publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*
*
*